- Wszystkie pola powinny być uzupełnione bez wyjątków (np. w przypadku braku numeru NIP - piszemy nie nadano/brak/wstawiamy kreskę);
- Pkt 2 ppkt 2a wniosku – przedmiot planowanej działalności gospodarczej – należy wpisać wyłącznie przedmiot/rodzaj, np. działalność usługowa - usługi fryzjerskie.
- Pkt 4 wniosku – w przypadku działalności mobilnej podajemy adres stałego miejsca działalności (jako siedziba działalności) i również wypełniamy załącznik nr 9 do wniosku;
- Pkt 9 wniosku – kalkulacja kosztów związanych z podjęciem działalności gospodarczej
- należy wykazać wszystkie wydatki niezbędne do uruchomienia działalności gospodarczej w tym: * w ramach dotacji * posiadane już rzeczy * jak również te rzeczy, które zamierza się zakupić z własnych środków;
- Należy pamiętać, że kalkulacja kosztów powinna być spójna z biznes planem (czyli uwzględniać np. koszt zakupu produktów/materiałów/środków nietrwałych wypisanych w biznes planie);
- Pkt 10 - szczegółowa specyfikacja wydatków
- Tabela „A" - w rodzaju zakupów należy szczegółowo wymienić planowane wydatki w powiązaniu z tabelą - pkt 9 wniosku,
- W tabeli „B" należy podać model oraz zaznaczyć czy sprzęt jest nowy czy używany;
- W przypadku zakupu auta formą zakupu może być np. faktura/umowa kupna sprzedaży. Należy pamiętać o dołączeniu kserokopii prawa jazdy potwierdzonej za zgodność z oryginałem i przedłożyć uzasadnienie jego zakupu;
- Cena brutto (tabela „A") ma się równać kwocie wnioskowanej – pkt 1 wniosku + pkt 9 wniosku (suma w ramach wnioskowanej kwoty);
- W przypadku zakupu drobnych rzeczy w dużej ilości np. ozdób do paznokci, klei, frezów, żeli, topów, należy utworzyć katalog tj. produkty do stylizacji paznokci – jako rodzaj zakupu;
- W załączniku nr 3 oświadczenie dla poręczyciela - najczęstszymi błędami są: brak nazwy dokumentu potwierdzającego tożsamość (np. dowód osobisty/paszport), brak adresu i numeru telefonu do pracodawcy, brak okresu podjęcia zatrudnienia - (pkt 1A oświadczenia) oraz często jest niewypełniony pkt 2;
- W załączniku nr 4 - oświadczenie małżonka wnioskodawcy – często brak nazwy dokumentu potwierdzającego tożsamość (np. dowód osobisty/paszport), a w przypadku posiadanej rozdzielności majątkowej – brak oświadczenia o posiadaniu rozdzielności;
- W załączniku nr 5 - Informacja wnioskodawcy o sytuacji rodzinnej i materialnej – w sytuacji materialnej osoby bezrobotnej na dzień złożenia wniosku - brak wartości (zł) posiadanych rzeczy np. samochodu/nieruchomości;
- BIZNES PLAN – załącznik nr 6 :
- Często brak odpowiedzi na wszystkie pytania. W biznes planie obowiązkowo należy odnieść się do każdej tezy/pytania.
- W punkcie 1b - brak informacji czy wnioskodawca zamierza zatrudnić pracownika czy nie.W przypadku zatrudnienia należy uwzględnić koszt w części 3b i w załączniku nr 7;
- W punkcie 1c - brak adresu działalności gospodarczej, informacji czy lokal posiada dostęp do mediów oraz jaki jest jego stan techniczny;
- W punkcie 2d - często brak źródeł pozyskanych informacji dotyczących zapotrzebowania na świadczone usługi;
- W punkcie 2e - brak informacji o konkurencji na rynku oraz opisu własnej pozycji;
- W punkcie 2f - często przy wskazaniu ryzyka planowanej działalności brak informacji o działaniach zaradczych;
- W punkcie 3a - brak dokładnego sposobu wyliczenia miesięcznego przychodu tj. rodzaj usługi /towaru x ilość x cena. Wysokość przychodu ma być zgodna z kalkulacją przychodów (zał. nr 7 do wniosku - średni miesiąc w zł - przychody ze sprzedaży (część „A"));
- W punkcie 3b - brak dokładnego sposobu wyliczenia miesięcznych kosztów. Należy uwzględnić wszystkie planowane wydatki np.:
- koszt transportu (700 zł) - należy rozpisać tj. ilość km x ilość litrów / 100 km x cena paliwa,
- zakup towaru (tzn. jaki?)
- zużycie materiałów (tzn. czego?)
- reklama (jaka?);
- W załączniku nr 9 - Oświadczenie potwierdzające prawo do dysponowania lokalem – często brak informacji jaki charakter ma lokal tj. mieszkalny czy usługowy, ponadto często brak odpowiedzi na pkt 4 i 5;
- Często brak wypełnionego załącznika nr 8 – Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
Jedną z głównych przyczyn negatywnie rozpatrzonego wniosku jest brak przedłożenia dokumentów potwierdzających posiadanie stosownych uprawnień/świadectw kwalifikacyjnych do świadczenia usług określonych w biznes planie jak również do obsługi urządzeń wymienionych w kalkulacji kosztów np.:
- działalność polegającą na świadczeniu usług spawalniczych – brak aktualnych uprawnień spawalniczych,
- zakup/posiadanie rusztowań – brak książeczki operatora maszyn roboczych na rusztowania budowlano-montażowe metalowe – montaż i demontaż.